Зимова сесія Карпатської школи під назвою «Освіта для сталого розвитку – ефективне співробітництво на місцевому рівні» проходила з 12 по 16 лютого в м. Косів Івано-Франківської області та смт. Берегомет Чернівецької області.

Даний захід – інноваційний проект географічного факультету Київського національного університету (КНУ) імені Тараса Шевченка та Центру громадських ініціатив (ЦГІ) Косівщини. Четвертий рік поспіль організатори збирають учасників Школи в передгір’ї Карпат на зимову сесію, яка поєднує ресурси університетської молоді, викладачів, громадських активістів, представників органів влади та бізнесу.

Вже традиційно співорганізаторами Школи виступають Національний екологічний центр України (НЕЦУ), два Національних природних парка (НПП) «Гуцульщина» і «Вижницький». Минулими роками Школу підтримали Регіональний екологічний центр (РЕЦ) Сентендре, Угорщина, Інтелектуальний форум «Єдина Європа» та Міжнародний інформаційний центр «Зелене досьє».

Цілі.

Карпатська школа націлена на обговорення ролі університетів і освітніх програм у підготовці кваліфікованих кадрів для досягнення Україною Цілей сталого розвитку 2030 (ЦСР-30), зокрема Цілі 4, ЯКІСНА ОСВІТА та надання екологічних послуг місцевим громадам у співпраці з місцевою владою та бізнесом. За нових геополітичних умов та численних реформ, проголошених урядом України, існує необхідність усвідомлення нових перспектив щодо сталого розвитку Карпатського регіону та підсилення міжнародної екологічної співпраці на рівні територіальних громад.

Завданням Школи є формування нових світоглядних принципів та нової ролі університетів, які опинились в нових соціально-економічних умовах. Університети, як носії багатопрофільних наук та міждисциплінарних знань, стають все більш вбудованими у суспільство. Нова роль університетів в сучасному світі наглядно зображується у вигляді “потрійної спіралі” ДНК, яка має об’єднати динамічні складові розвитку: галузь знань та виробничу сферу з політичними та економічними факторами.

Активну участь в підготовці робочої програми школи взяли професори Національного університету «Києво-Могилянська академія», Інституту психології ім. Г. Костюка Національної Академії педагогічних наук України, Херсонського національного технічного університету. Міжнародну складову школи забезпечили професори та аспіранти Каунаського університету технологій (КУТ), Литва. До числа партнерських установ приєднались нові університети та представники місцевої влади. Зокрема, учасниками школи стали Полтавський педагогічний університет імені В.Г. Короленка, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Буковинський державний медичний університет.

Свої наміри долучитись до роботи Карпатської Школи продемонстрували співробітники ще п’ятьох вищих навчальних закладів різної форми власності. Приємною новиною стала участь у завершальній частині програми, присвяченій розвитку культурних, естетичних аспектів сталого розвитку та міжнародного туризму, делегації фольклорної групи «Чорнобривці» з 18 школярів та їх вихователів з села Хитці Гадяцького району Полтавської області.

Робота Карпатської школи – 2020 відбувалась на чотирьох майданчиках: в Косівському ліцеї імені Ігоря Пелипейка, на території двох НПП «Гуцульщина» і «Вижницький», та в Косівському музеї народної творчості імені Михайла Струтинського. Програми пленарних та секційних засідань формувались з урахуванням відмінних за віковим складом та ступенем підготовки цільових аудиторій. Учасники розглянули теоретичні та практичні аспекти освіти для сталого розвитку, обговорили роль університетів у досягненні ЦСР-30.

На круглих столах учасники жваво обговорювали теми впровадження сучасних ресурсозберігаючих технологій, шляхи розвитку вітроенергетики, охорони біорізноманіття в рамках Карпатського регіону, стійкості гірських ландшафтів, інтегрованого управління водними та лісовими ресурсами та поводження з побутовими відходами як складової кругової економіки. Важливе місце посіли теми стратегічної екологічної оцінки (СЕО) та оцінки впливу на довкілля (ОВД) для місцевих громад. Школа розглянула питання збереження самобутньої культурної спадщини, враховуючі, той факт, що Косівська мальована кераміка занесена як об’єкт Світової культурної спадщини до реєстру ЮНЕСКО.

Значна увага була приділена практичним аспектам співпраці територіальних органів місцевого самоврядування з громадськістю, науковцями та бізнесовими колами задля подолання екологічних проблем регіону та надання екологічних послуг населенню. Зокрема, досвідом роботи готельного комплексу «Велика Ведмедиця» у наданні сервісних послуг для міжнародного туризму, еко-туризму та родинного відпочинку поділилась господиня закладу пані Оксана Височан.

13 лютого виїзне засідання Школи відбулось в НПП «Гуцульщина». Сесію відкрив голова Косівської районної ради П.І. Ванжурак. З привітальним словом виступив Ю.П. Стефурак, директор НПП «Гуцульщина».

Учасники розглянули питання сталого управління природними ресурсами, збереження біорізноманіття та інтродукції рідкісних видів грибів на території НПП. Доцент Національного університету «Києво-Могилянська академія» В. Карамущка презентував доповідь «Гірська екосистема Альпійського регіону Grimsel в умовах зміни клімату».

Співробітники НПП «Гуцульщина» представили напрями своїх наукових досліджень за темами: «Регіональні закономірності та умови формування ґрунтового покриву Карпатського НПП», «Праліси – підсумок 5-річної інвентаризації та досліджень» та «Відтворення рідкісного гриба Sparassis laminosa на території НПП». По завершенні презентацій учасники ознайомились з експонатами музеїв та відвідали лабораторні приміщення комплексу.

Англомовна секція була присвячена питанням поводження з побутовими відходами. Проф. Г. Денафас ознайомив учасників з досвідом Литви щодо поводження з твердими побутовими відходами, та викликами, пов’язаними з закриттям і рекультивацією полігонів ТПВ. Аспірантка А. Шолохова представила дослідження на тему «Методи розділення та аналізу мікрочасток пластмас в зразках побутових відходів».

Аспірантка Т. Мумладзе зробила доповідь на тему «Способи переробки багатошарових упаковок, що містять алюмінієвий шар». Доцент В. Михайленко представив доповідь «Карпатська школа як потужний інструмент освіти для сталого розвитку». Учасникам були вручені Сертифікати, які підтверджували їхню участь в роботі Школи.

Валерій Михайленко, КНУ імені Тараса Шевченка