Громадськість звернулася до керівників держави з вимого врятувати унікальні лісові масиви Франківщини:
“Національний природний парк «Гуцульщина» – це унікальна перлина Покутсько-Буковинських Карпат з багатим біорізноманіттям, мальовничими ландшафтами, скарбницею етнографічної та історико-культурної спадщини Гуцульщини.
Згідно Указу Президента України від 14.05.2002 року № 456 «Про створення Національного природного парку «Гуцульщина» 32 271 га надано статус території земель парку, з них 7 606 га передавалися парку в постійне користування з вилученням у землекористувачів. На виконання зазначеного Указу Президента 23.08.2002 року відповідною державною комісією було передано майно та лісовий фонд в підпорядкування Мінекології України, в особі НПП «Гуцульщина».
При проведенні ДП «Карпатигеодезкартографія» проектно-пошукових робіт з виготовлення державного акту на право постійного землекористування на переданій Парку території було виявлено близько 2-х десятків сторонніх землекористувачів, яким за рішенням органів місцевої влади та самоврядування були надані у власність чи оренду земельні ділянки лісового фонду. НПП «Гуцульщина» неодноразово звертався до правоохоронних та контролюючих органів з проханням встановити законність землекористування. На жаль законність не була встановлена, а навпаки кількість сторонніх землекористувачів на території Парку постійно зростала. Саме це стало основною причиною конфліктних ситуацій навколо НПП «Гуцульщина» та невиконання Указу Президента України «Про створення Національного природного парку «Гуцульщина» в частині виготовлення державного акту на право постійного користування землею.
Найбільше занепокоєння викликає перешкоджання виготовленню правоустановчих документів на землю.
Впродовж 2008 – 2012 рр. проекти землеустрою з відведення земель НПП «Гуцульщина» в постійне користування по 5-ти сільських радах (Бабинській, Городянській, Старокутській, Пістинській, Черганівській) знаходились в адміністративних судах різних рівнів за позовами сільських рад з метою скасування проектів відведення земель Парку в постійне користування, а також розпоряджень Косівської РДА, якими надано дозвіл на виготовлення правоустановчих документів, та висновок на відведення земель Парку в постійне користування. Після повернення з судів проекти землеустрою доопрацювали, поновили всі висновки, виготовили обмінні файли тощо, однак через перетини з сторонніми користувачами, управління земельних ресурсів в Косівському районі кадастровий номер не присвоїло. Слід зазначити, що всі вище перечисленні місцеві ради надали позитивні висновки про попереднє погодження земельних ділянок на включення їх до НПП «Гуцульщина».
Проекти землеустрою по 8-ми місцевих радах (Косівській міській раді, Вербовецькій, Шешорській, Прокуравській, Лючанській, Уторопській, Кобаківській, Соколівській сільських радах) виготовлено відповідно до чинного законодавства України і направлено Івано-Франківською ОДА ще в 2011 році до Кабінету Міністрів України для прийняття рішення щодо надання земельних ділянок площею 4537,5253 га у постійне користування НПП «Гуцульщина». Однак через 2 роки ці проекти повернуто з Департаменту заповідної справи Мінприроди України в зв’язку з прийняттям розпорядження КМ України від 03.07.2013 року № 495-р. про надання НПП «Гуцульщина» дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельних ділянок (через 11 років після виходу Указу Президента!).
Перевірки різних рівнів, які були проведені стосовно діяльності НПП «Гуцульщина» на предмет виготовлення державного акту на право постійного користування землею засвідчили, що адміністрацією НПП «Гуцульщина» вжито всіх необхідних заходів, щодо виконання Указу Президента України від 14.05.2002 року №456/2002 «Про створення Національного природного парку «Гуцульщина». Не виконано даний Указ через порушення чинного законодавства України органами місцевого самоврядування Косівського району – зазначено в акті перевірки.
Також інформуємо Вас, що в період з 2006 по 2014 роки проведено понад 40 нарад різних (районного, обласного, державного) рівнів, щодо виконання згаданого Указу (копії протоколів є в наявності в адміністрації Парку): в адміністрації Президента – 1; Мінприроди – 5; Івано-Франківській ОДА– 13; департаменті екології та природних ресурсів Івано-Франківській ОДА – 3; гол. управлінні держземагенства у Ів-Франківській обл. – 7; Косівській РДА – 11; Косівській районній раді – 3.
Всі доручення, які були передбачені протоколами нарад для виконання НПП «Гуцульщина», виконані в повному обсязі, що не можна сказати про інші контролюючі служби. Зокрема протокольними дорученнями нарад, проведених в заступників голів Івано-Франківської ОДА В. Плав̓юка (06.11.2013р.) та В. Костючика (16.12.2013р.), доручено Державній інспекції сільського господарства та Державній екологічній інспекції в Івано-Франківській області провести перевірку законності надання в користування земельних ділянок фізичним та юридичним особам згідно наявних матеріалів з інвентаризації земель та вжити заходів щодо усунення порушень, однак цього не було зроблено. Мало того, Державна інспекція сільського господарства в Івано-Франківській області провела в 2013-2014рр. дві перевірки стану додержання національним парком вимог земельного законодавства і зобов’язала його – у 30-денний термін виготовити державні акти на право постійного користування землею, а в разі його невиконання погрозила притягненням до адміністративної відповідальності.
На жаль, кількість незаконних рішень органів місцевого самоврядування, щодо надання в користування чи оренду земель державного лісового фонду постійно збільшується. За офіційними даними Держземагенства в Косівському районі на території парку є 166 перетинів зі сторонніми користувачами, яким очевидно присвоєні кадастрові номери. Натомість НПП «Гуцульщина» кадастровий номер вперто не присвоюється, що сприяє подальшому “розбазарюванню” особливо цінних земель природно-заповідного фонду, яким, згідно чинного законодавства, розпоряджається Кабмін України.
Так, за розпорядженням Косівської РДА, в 2004 році було надано в оренду на 49 років понад 3 га земель ПЗФ ПП «Гош». На цій ділянці зростає цінне дубове насадження віком понад 120 років та кілька видів червонокнижних рослин.
Незважаючи на це впродовж всіх років тут проводиться незаконне будівництво різних споруд туристично-готельного бізнесу, чим завдано значної шкоди навколишньому природному середовищу. Проте правоохоронні та контролюючі органи закривають на це очі. ТзОВ «Аква-ЛТД» має в оренді терміном на 25 років 80,8 га земель НПП «Гуцульщина», де також зростає цінне насадження дуба віком понад 120 років та розташовані 5 рибних ставків з площею водного зеркала близько 7 га. Цій організації, згідно рішення Івано-Франківської обласної ради, ще в 2000 році надано в користування мисливські угіддя площею 6800 га терміном на 15 років, більшість цих територій віднесено до природно-заповідного фонду України. Важливо, що орендна плата за землю, яку платять ці горе-орендарі є надто низькою, оскільки згідно земельнооблікових документів ці землі не рахуються землями ПЗФ.
Про ситуацію з сторонніми користувачами Парк впродовж всіх років функціонування постійно і наполегливо звертався в вище стоячі, правоохоронні, контролюючі органи та органи влади однак на даний час це питання залишається не вирішеним. Мало того, апетити щодо розпорядження землями державного лісового фонду, які мають статус земель національного парку, з кожним днем зростають.
Стурбованість природоохоронних громадських організацій викликає черговий виток протидії функціонуванню НПП «Гуцульщина» окремих представників органів місцевого самоврядування. Одним з таких прикладів є факти перевищення власних повноважень, встановлених ЗУ «Про місцеве самоврядування», головою Пістинської сільської ради Бейсюком Т.В., який при виготовленні в 2013 році «Діпромістом» генерального плану забудови села, наполіг на включення в нього 605 га земель ПЗФ, в тому числі і територію де розташований туристично-мистецький комплекс «Маєток Святого Миколая» (проект реалізовує НПП «Гуцульщина» з 2003 року). Сесія Пістинської сільської ради, без жодного позитивного висновку 4 державних управлінь (обл. управління лісового та мисливського господарства, держземагенства, водних ресурсів і техногенбезпеки), прийняла рішення щодо затвердження генплану села.
Характерно, що 500 га лісів належних до території Пістинської сільської ради і відносяться до комунальної власності (колишні громадські і людські) залишились поза генеральним планом.
Констатуємо, що згідно чинного законодавства України:
Земельного кодексу (ст.117) – землі державного лісового фонду не можуть бути включені до земель комунальної власності, тобто в межі населеного пункту;
Лісового кодексу (розділ VIII прикінцевих положень, п. 5) – до отримання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Проект організації території НПП «Гуцульщина» охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об’єктів, в тому числі лісовпорядкування, розроблений Львівським національнм університетом ім. І.Франка та Львівською лісовпорядною експедицією і затверджений Мінприроди України (наказ № 440 від 05 жовтня 2010 року);
Закону про ПЗФ (ст.7) – до встановлення меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
У зв’язку з цим Івано-Франківською міжрайонною природоохоронною прокуратурою подано адміністративний позов до Косівського районного суду про відміну рішення сесії Пістинської сільської ради щодо затвердження генплану с. Пістинь. Косівський районний суд 5.06.2014 року, під головуванням судді Бельмега М.В., виніс постанову, якою в позові прокурора відмовлено, цим самим суд оправдав незаконні дії як сільського голови, так і відповідних державних управлінь. Треба віддати належне Львівському апеляційному адміністративному суду, який 03.11.2014 року визнав протиправним та скасував рішення Пістинської сільської ради «Про затвердження генерального плану».
Слід додати, що за ініціативою та при безпосередній участі цього сільського голови в червні 2012 року була здійснена спроба рейдерського захоплення приміщення Косівського природоохоронного науково-дослідного відділення Парку. Цей посадовець систематично підбурює населення на протиправні дії, дискредитує роботу парку через засоби масової інформації, створює напружену атмосферу в суспільстві.
Протиправні дії стали системними, так противники Парку організували і провели незаконних 4 сільських та 1 районний референдуми, щодо відведення земель Парку. В ніч 11 січня 2007 року був вчинений підпал адміністративно-лабораторного корпусу Парку, кримінальна справа по цьому факту була порушена аж через 10 днів, а згодом була закрита. Під тиском громадськості її було поновлено, однак до сьогодні злочин не розкрито.
Вже в цьому році відбулося зібрання мисливців Косівщини (понад 300 чоловік) в сесійній залі райради за участю перших керівників району. Мова велася про проведення полювання у сезон, що невдовзі розпочнеться на пернату дичину і дещо пізніще – на пушну та копитну, а також про значні обмеження для мисливців району в зв’язку з забороною полювання на території ПЗФ (статті 18 і 21 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України»). Тому учасниками зібрання прийнято звернення до органів державної влади про внесення змін в чинне законодавство і мало того про відміну природно-заповідного фонду на території Косівщини.
На тридцятій сесії Косівської районної ради від 04 грудня 2014 року, де розглядалося питання порядку денного: «Про роботу Національного природного парку «Гуцульщина», депутати прийняли звернення до обласної ради з приводу зміни функціонального зонування території НПП «Гуцульщина», що ввійшла до складу парку без вилучення у землекористувачів, а саме переведення зони регульованої рекреації в господарську зону, з подальшим зняттям статусу ПЗФ на цих територіях.
Не секрет, що це пов’язано зі збільшенням об’єму рубок, в тому числі головного користування. Режим лісокористування, який на даний час проводиться на невилучених територіях Парку, не відповідає чинному природоохоронному законодавству.
Стурбованість викликає лісокористування на такій території ДП “Кут¬ське лісове господарство” (14,772га), яке, через відсутність фінансування на забезпечення власних потреб, змушено здійснювати суцільні вирубки лісу, без погодження з науково-технічною радою Парку та всупереч здоровому глузду, адже в умовах сильно порушеної вікової структури лісів на Косівщині (стиглих лісів всього 5,9%), проведення суцільних рубок призводить до катастрофічних стихійних лих (сильні повені 2006, 2008, 2010рр.- зруйнували практично всі дороги та понад 150 мостів).
Слід зазначити, що спроби вирішення питання ліквідації подвійної підпорядкованості територій мали місце ще в 2008 році. Саме Держкомлісгосп України (лист від 10.04.2008р. за №02-01/1456) звернувся до Мінприроди України з пропозицією включити в постійне користування НПП «Гуцульщина» територію ДП «Кутське лісове господарство», яка входить до склад Парку без вилучення, з одночасною його ліквідацією. Таким чином, забезпечиться репрезентативність усіх одинадцяти природних ландшафтів Косівщини, усунеться дрібноконтурність угідь. Це також сприяло би суттєвому покращенню дотримання природоохоронного режиму на зазначеній території, оскільки весь державний лісовий фонд перейде повністю у відання природоохоронної установи зі збереженням робочих місць.
Мінприроди, в свою чергу, отримало підтримку з цього приводу Кабінету міністрів України, була підготовлена технічна документація. Однак супротив окремих керівників обласного управління лісового господарства, а також керівника лісгоспу заблокував позитивне вирішення даного питання.
У зв’язку з ситуацією, яка склалася навколо Національного природного парку «Гуцульщина» стосовно перешкоджання виготовленню правоустановчих документів установи, прийняття сумнівних рішень органами місцевого самоврядування та судами, безпідставних перевірок контролюючими органами та дискредитації Парку окремими особами місцевої влади, що перешкоджає виконанню Указу Президента України від 14.05.2002р. №456/2002 „Про створення Національного природного парку ”Гуцульщина” в частині надання земельних ділянок у постійне користування Парку відповідно до чинного законодавства України, що, в свою чергу, створює умови для безконтрольного використання ресурсів та земель природозаповідного фонду, провокує недотримання природоохоронного режиму його територій, гальмує реалізацію проекту «Туристично-мистецький комплекс «Маєток Святого Миколая», а також сталий розвиток регіону в цілому, просимо Вас вжити невідкладних заходів щодо вирішення проблемних питань функціонування НПП «Гуцульщина» згідно з чинним законодавством України, а саме:
- Президенту України здійснити контроль за виконанням Указу Президента від 14.05.2002 року № 456 «Про створення Національного природного парку «Гуцульщина».
- Кабінет міністрів України забезпечити належне фінансування робіт із виготовлення технічної документації та реєстрації права постійного користування земельними ділянками парку.
- Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час внесення змін у законодавство про ПЗФ ліквідувати неточності та неоднозначчності щодо трактування факту приналежності земель до ПЗФ. Так внести зміни у форму 6-зем, щоб вона відображала землі ПЗФ з моменту їх резервування під об’єкти ПЗФ. Передбачити, що після винесення Указу Президента про створення ПЗФ, землі резервуються під ПЗФ, а відповідно на них накладається мораторій, щодо вчинення будь-яких розпорядчих дій.
- Генеральному прокурору перевірити факт вчинення кримінального правопорушення представниками органів місцевого самоврядування, влади, районними кадастровими управління що полягають у зловживання службовим становищем із корисливих мотивів, під час затягування процесу передачі земель парку у постійне користування.
- Службі безпеки перевірити всі вищеперераховані дії на предмет наявності злочину щодо зазіхають на незалежність України.
- Міністру екології та природних ресурсів, вжити заходів для захисту прав та інтересів НПП «Гуцульщина» щодо отримання правовстановлюючих документів на землю.
- Держземагенції України посприяти присвоєнню згідно виготовленої технічної документації кадастрових номерів для земель парку та перевірити правомірність передачі у приватну власність та користування земель парку після прийняття Указу Президента та затвердження проекту організації території парку.
- Держземагенції перевірити факт присвоєння одного кадастрового номера різним земельним ділянкам (додаток лист відмова в реєстрації Косівського районного кадастрового реєстратора та витяг із публічної кадастрової карти)”.
надано огранізацією “ЕкологіяПравоЛюдина”
Розмістив Олег Листопад
Залишити відповідь