Зважаючи на швидкі темпи розвитку суспільства і процеси глобалізації та інформатизації, новою реальністю сучасності стало те, що знання людини застарівають дуже швидко. Тому, все актуальнішою є вимога постійного та оперативного перенавчання, розширення набутих знань, умінь та навичок, без яких вже неможливе професійне зростання як окремого працівника, так і організації загалом.

При цьому, надважливо вивчати зарубіжний досвід, який, в більшості, є передовим для розвитку тієї чи іншої галузі господарства. Саме тому працівники відділу рекреації беруть активну участь у тренінгах, курсах підвищення кваліфікації, зарубіжних поїздках, які дають змогу критично та з новими підходами глянути на організацію та проведення рекреаційної діяльності.

Серед усіх відвіданих заходів, особливу увагу хотілося б звернути на освітній-онлайн курс «Туризм та управління відходами на природоохоронних територіях». Освітній курс проводився у рамках проєкту «Прибери в національному природному парку Синевир, Україна» та Європейської Вілдернес Академії Владо Ванчура.

Проєкт співфінансовано Європейською асоціацією дозвілля та охорони природи і підтримано Міністерством енергетики та захисту довкілля України, Українською державною академією післядипломної освіти та управління. Метою курсу визначено покращення практичних підходів та підвищення спроможності українських природоохоронців щодо розвитку невиснажливого туризму на природоохоронних територіях та управління відходами на них.
Освітній-онлайн курс об’єднав п’ять сесій:

1. Історія, роль та обов´язки рейнджерів на природоохоронних територіях.

Рейнджер парку – у США та деяких інших країнах, людина, зайнята захистом і збереженням природоохоронних територій, лісів, диких територій та інших природних ресурсів. Часто професію описують як «захист людей від ресурсів і ресурсів від людей». Окрім місії «захисту і збереження» рейнджер повинен, також, супроводжувати відвідувачів, навчати їх та інтерпретувати природні цінності, доглядати за будівлями та зонами відпочинку, допомагати у польових дослідженнях та моніторингу навколишнього середовища тощо.

Тобто, це такий собі універсальний солдат, який поєднує діяльність, що провадиться майже у всіх структурних підрозділах вітчизняних національних парків. Чи бути рейнджерам на територіях українських НПП? Питання риторичне. І реалізації хорошого зарубіжного досвіду не сприяє, перш за все, матеріальна сторона, зокрема, мінімальна заробітна плата фахівців парків та, відповідно, низька мотивація до зазначеної діяльності.

2. Управління туризмом на природоохоронних територіях.

Туризм на природоохоронних територіях: місія можлива! Саме до такого висновку прийшли всі учасники другої сесії тренінгу. Однак, важливою умовою розвитку туризму на природоохоронних територіях мусить бути рівновага його екологічної, економічної та соціальної складових. При цьому екологічний аспект є першочерговим і передбачає регламентацію туристичної діяльності з метою додержання режиму охорони природо-заповідних територій та об’єктів, обов’язкове прокладання знакованих екомаршрутів, що дозволить мінімізувати вплив на довколишні території і розвивати тільки лінійну дигресію. Розвиток саме такого природоощадного сталого туризму може позитивно впливати на місцеві громади, популяризувати територію, генерувати дохід тощо.

3. Вказівки та принципи концепції «Поважай природу» щодо розвитку туризму на природоохоронних територіях.

Концепція «Поважай природу» базується на американському аналозі Leave no Trace (не залишай слідів) і пояснює, як відпочивати на природі, не завдаючи їй шкоди. В основі концепції дев’ять принципів: знай куди йдеш, залишайся на стежці, мінімізуй вплив кемпінгу, зберігай чистоту природи, розводь вогнище відповідально, вияви повагу (дотримуйся правил), поважай диких тварин, поважай інших (будь привітним та дружнім), не займай та зважай на захист домашніх тварин (худобу, що випасається на полонинах, собак-охоронців стада та ін.).

Дуже цікавою під час даної сесії була робота в групах, учасники яких працювали над питаннями: як краще комунікувати з відвідувачами, якою є найбільш проблематична поведінка відвідувачів в Україні і як її можна покращити, а також, розглядалося неправильне інформування та нестача інформації про поведінку на природі і як цьому запобігти.

4. Інтерпретація природи – четвертий тренінг освітнього онлайн-курсу «Управління туризмом та відходами на природоохоронних територіях».

Інтерпретація природи передбачає навчальну діяльність, яка здійснюється з метою розкриття значень і ставлень на прикладах із живої природи, через особистий досвід відвідувачів та використання демонстративних матеріалів, а не через подання фактичної інформації. Досвідчений тренер Наталія Гудкова розповіла про провокацію, як основну мету інтерпретації, про інструменти інтерпретації та їх застосовувати для різних груп відвідувачів.

У свою чергу, активні учасники сесії обговорили і представили, якою є роль інтерпретації природи у розвитку туризму, охорони природи, у роботі з місцевими громадами, а також у роботі з людьми з особливими потребами. На сьогодні гіди-інтерпретатори та відповідна інфраструктура є вкрай необхідними Україні, як для захисту природи, так і для розвитку туризму, місцевих громад та промоції культурної спадщини.

5. Поводження з відходами на природоохоронних територіях та законодавство України.

Проблема засмічення природоохоронних територій відвідувачами актуальна не тільки для України, але й для багатьох інших, в тому числі і високорозвинених, країн світу. Однак, в останніх вже напрацьовані механізми та алгоритми поводження з відходами, а ми цьому тільки вчимося. Тому, основна увага, під час даної сесії, зверталася на приклади систем управління відходами для природоохоронних територій в різних країнах світу, надавалися рекомендації щодо поводження з відходами на українських об’єктах ПЗФ. На секційних заняттях учасники обговорили як організувати освітню кампанію щодо поводження з відходами та кампанію з прибирання на природоохоронних територіях, а також, чому саме природоохоронні установи повинні дбати про управління відходами на своїй території.

За підсумками освітніх сесій буде підготовлено звіт, що включатиме інформацію презентацій тренерів та пропозиції учасників тренінгу, напрацьованих під час роботи в групах. Зазначені матеріали доцільно використовувати вітчизняним установам ПЗФ в якості орієнтиру для розвитку туризму та управління відходами на українських природоохоронних територіях.

Надія Копер, заступник начальника відділу рекреації НПП «Гуцульщина»